Köttfärs piroger

Jag ligger nu hemma och är sjuk, och när jag då plötsligt blev väldigt hungrig tänkte jag att  jag ville göra något som man lätt kunde frysa in och som sedan var enkelt att ta fram. Då slog mig tanken piroger , detta var första gången jag bakade/lagade piroger men jag blev väldigt nöjd med resultatet.

Köttfärsfyllning:
300g köttfärs
1 vitlöksklyfta
1 stor eller två små morötter
salt, svartpeppar
3 msk tomatpuré
köttfärskrydda (jag har en fantastisk köttfärskrydda som jag har fått utav min mamma som hon har köpt på en marknad, jag vet att där bland annat är spiskummin och koriander i men mer vet jag inte) man kan krydda med vilken krydda man vill och behagar.

Riven ost

Pirogdeg
:
4 medelstora kokta kalla potatisar
4 1/2 dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1tsk salt
100g rumstempererat smör

1. Börja med fyllningen så att den hinner svalna innan du ska fylla pirogerna, annars avger den så mycket kondens att pirogerna blir blöta. Fräs färs, morot, och vitlök. Koka potatisarna och sätt dem sedan i kylen så att de hinner svalna. Tillsätt kryddorna i färsen och smaka av med tomatpuré. Sätt in i kylen

2. Blanda vetemjöl,salt och bakpulver, pressa ner de kalla kokta potatisarna och sedan de rumsvarma smöret. Knåda till en deg.

3. Degen behöver ej vila så kavla ut den till en så stor och tunn deg du kan. Hitta sedan ett föremål som du tycker passar bra att skära ut runda cirklar med(ca 10-12 cm i diameter), jag använde mig av en liten kastrull, när jag sedan hade tryckt ut en cirkel så kavlade jag den ytterligare lite.

4. Fyll med köttfärs och lite riven ost och vik över den ena halvan så att det blir en halvmåne, tryck till kanterna och nagga med en gaffel.
Pensla med lite uppvispat ägg och strö lite riven ost över för att få en god och fin yta.

5. grädda i ugnen ca 12 min, beroende på hur ljusa du vill ha dina piroger.

6. Servera med en blandsallad och lite dressing av egen smak.



Kommentarer

Bring it on:

Namn:
Jag minns dig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Åsikt /tanke :

Trackback
RSS 2.0