müslibröd - mitt favoritbröd

tänkte dela med mig utav världens godaste bröd recept, det är synd att man inte kan få fram hur det smakar genom bloggen, men det är verkligen supergott, enkelt att baka och nyttigt !

2 dl müsli utan torkad frukt
5 dl special vetemjöl
1 dl linfrön
2 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 nypa salt
4 dl lätt yougurt med honungssmak
2 msk mörk sirap
1 rivet äpple

1.Blanda alla torra ingredienser i en bunke och rör om ordentligt
2.Häll ner sirap, yougurt och rivet äpple, rör om ordentligt.
3.Häl smeten i en brödform som man klär med bakplåtspapper<-- (inte nödvändigt enligt mig)
4.Grädda brödet längst ner i ugnen i ca 80 min på 175 grader
5.Titta till brödet efter ca 60 min. WOLA!

ps, det går att byta ut en del ingredienser, prova dig fram. Ta fullkornsmjöl istället för special vetemjöl eller kör vanlig lättfil istället för yougurt med honungssmak. Ta det som finns och som passar dig bäst.

om du inte vet vad bikarbonat är så är det typ som jäst, fast i pulverform. Det är inte dyrt, du hittar det för en tia vid kryddhyllorna.

prova prova prova


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej Elinor :)

Hoppas allt är bra med dig i Göteborg! Hamnade på din blogg av en ren slump. Kul att läsa om vad du har för dig. Ska definitivt baka det här brödet så fort jag har gjort slut på det jag själv bakade igår. Låter supergott! :D

Kram från Sara.

2011-09-20 @ 08:59:25
URL: http://sara-margareta.blogspot.com

Bring it on:

Namn:
Jag minns dig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Åsikt /tanke :

Trackback
RSS 2.0